Black Boys wil het boek sluiten met eeuwfeest

12 november 2020

Per 1 januari 2021 stappen de leden van Black Boys over naar Sneek Wit Zwart, maar de club heeft bedongen om met twee seniorenteams door te gaan tot 2024 om het honderdjarig bestaan te vieren. Na het eeuwfeest zal Black Boys het boek sluiten.

Bert Kalteren

Er moest volgens voorzitter Jan Broersma (41) ook wat gebeuren bij de club om niet al voor het bereiken van die mijlpaal het loodje te leggen. ,,De afgelopen vier jaar konden we ondanks minimale middelen nog zwarte cijfertjes schrijven, maar dit jaar waren het al minnetjes. Daardoor is de inhoud van het spaarvarken voor het jubileumfeest ook weer minder geworden”, vertelt Broersma. ,,Als het zo was gebleven, dan hadden we misschien na twee of drie maanden de stekker eruit moeten trekken.”

Dus kwam het nieuws vorige week vrijdagavond vanuit de ledenvergadering van Sneek Wit Zwart op het juiste moment, al is het proces al twee jaar geleden in gang gebracht en onder andere vanwege corona wat vertraagd. ,,We hebben twee jaar geleden al op de ledenvergadering besloten dat we onderzoek wilden doen naar samenwerking of het zondag-/zaterdagverhaal. Er waren 47 leden aanwezig en iedereen was voor”, zegt Broersma, die één opdracht meekreeg. ,,Dat we met Black Boys het honderdjarig jubileum willen vieren. En Sneek heeft al aangeboden daar samen met ons naar toe te willen werken.”

Een opdracht die hem op het lijf geschreven was. ,,Ik ben een voetbalman en geen verenigingsman. Je moet er rationeel naar kijken, want in Sneek zijn er tien clubs op eenzelfde gemeenschap, waar dat er in Drachten slechts twee zijn en in Joure één. Zo moet je er naar kijken”, vindt Broersma, die bij zijn rondgang een luisterend oor vond bij ONS Sneek en Sneek Wit Zwart. ,,Voor de eerste club was voetballen op zondag een probleem en bij SWZ waren we er zo uit.” Bij de ultieme ledenvergadering waren 24 mensen lijfelijk aanwezig en dertien op afstand. ,,Op één na stemde iedereen voor. De tegenstemmer was iemand van het tweede elftal en die ging ook nog weg.”

Beeld is veranderd

Broersma groeide als voetballer op bij WZS en verhuisde na de fusie in 2008 mee naar sportpark Tinga. Hij was als late twintiger al eens gevraagd om voorzitter te worden van Black Boys en 2016 ging hij over stag. ,,Het beeld van de club is veranderd. Bij de eerste vergadering is op aandrang van mij al een speler geroyeerd, vanwege schopperij. Want daar wil ik geen voorzitter van zijn. Ik ben er meteen ingeklapt en ben blij om te zien dat het is veranderd. De laatste rode kaart die we hebben gekregen is twee jaar geleden”, zegt de voorzitter, die als de nood aan de man is de stoute schoenen, en handschoenen, nog wel eens aantrekt. ,,Ik heb dit seizoen al twee bekerwedstrijden gekeept, waaronder die op Terschelling. De keeper belde op het laatste moment af en ik zou toch al mee.”

Samen met secretaris Dennis Kempen, boekhouder Miranda Stoelwinder en cultuurbewaker Wiepie de Vries haalt hij de bestuurlijke kastanjes uit het vuur. ‘Opa’ Sietse de Vries overleed begin dit jaar als langst levend lid van Black Boys. Maar niet zonder zijn klein- en achterkleinkinderen nog één keer gezamenlijk in actie te hebben gezien in het eerste elftal. Zijn grote wens. ,,Er zullen niet veel clubs zijn die dat doen, maar dan regel je dat met de trainer”, zegt Broersma. ,,Dat soort dwarsverbanden zijn heel belangrijk voor een club als Black Boys.”

Ik ben er meteen ingeklapt. De laatste rode kaart die we hebben gekregen is twee jaar geleden

Black Boys verhuisde in 2006 vanuit de Noorderhoek naar sportpark Schuttersveld, waar ook Waterpoort Boys zat. Inkomsten had de club de afgelopen veertien jaar niet. ,,Door fouten en een vergissing had de club het recht verspeeld op een kantine. En dus waren er geen inkomsten. Ook omdat WPB het alleenrecht had op de reclameborden.” Het was een wonder dat de club het zo lang heeft gered, vindt Broersma. ,,Dankzij de inkomsten uit contributie en de steun van de echte clubmensen. Maar dat werd ook hard minder.”

Dus diende er een blijvende oplossing gevonden te worden. De vijf zaalteams en het G-voetbalteam van boven de twintig jaar gaan per 1 januari onder de vlag van Sneek spelen. Het eerste en tweede elftal blijven tot 2024 als Black Boys acteren. Zodat het mooiste tenue van Nederland, volgens Johan Derksen, nog zeker drieënhalf seizoen te bewonderen is. Omdat iedereen in 1924 wel een zwart shirt, zwarte broek en zwarte kousen in de kast had liggen werd destijds gekozen voor deze karakteristieke outfit, waaraan later de ‘witte V’ werd toegevoegd. En daaraan ontleende de club ook zijn naam.